عادت‌های اشتباه در فصل پاییز که سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال می‌کند

بلاگ فام

مجله بیگول

عادت‌های اشتباه در فصل پاییز که سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال می‌کند

عوامل گوناگونی وجود دارد که موجب ضعف ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر آنفلوآنزا، سرماخوردگی و حتی انواع سرطان ها را افزایش می دهد.

سیستم ایمنی از بدن در مقابل ویروس ها، باکتری ها و هر عامل بیماری زای دیگری مراقبت می کند. تغذیه نادرست، اضطراب و یا عفونت ها، اختلالاتی در عملکرد این سیستم به وجود می آورد:

متوسل شدن به آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک ‌ها می ‌تواند موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن گردد. بانوان بیشتر از آقایان از این داروها جهت مبارزه با عفونت ‌های مجاری ادرار و مثانه استفاده می ‌کنند. مصرف مکرر این داروها موجب از بین رفتن باکتری‌ های مفید و غیر مفید در روده می ‌گردد. وقتی که باکتری های مفید در مخاط روده وجود نداشته باشد، سموم مجددا جذب بدن ما می شود و در نتیجه سیستم ایمنی بیشتر تضعیف می شود.

قرار گرفتن در معرض آلاینده ها: فقط قرار گرفتن در معرض کمتر از یک میلیونیم گرم از آلاینده هایی مثل جیوه، آفت کش های خاص، و ... برای ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن ما کفایت می کند. از آنجا که این مواد شیمیایی به مدت چند دهه در محیط به جا می مانند، به زنجیره غذایی هم انتقال پیدا می کنند و در قالب یک مهاجم خارجی، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند. کاهش رودررویی با سموم غیر ضروری مثل سیگار، الکل و مواد مخدر کمترین کاری است که جهت دور شدن از خطرات این سموم می شود انجام بدهیم. بهره بردن از شوینده ها و بقیه محصولات پاک کننده کمتر سمی هم توصیه می شود. به برچسب محصولات غذایی هم باید دقت و توجه داشت و از خرید محصولاتی که دارای مواد غیر ضروری شیمیایی هستند، دوری کرد.

کمبود خواب: با خوابی راحت و آرام سیستم ایمنی بدن خود را بازسازی کنید. در حقیقت کمبود خواب یکی از واضح ترین عوامل ضعیف شدن سیستم ایمنی به حساب می‌آید و در قرن حاضر این کمبود در مقیاس وسیع دیده می شود! در طول ۱۳۰ سال اخیر، متوسط خواب شبانه از ۷ ساعت به ۶ساعت و ۱۵ دقیقه تقلیل پیدا کرده که موجب تشدید ضعف سیستم ایمنی می‌ شود.

کم تحرکی: ورزش نکردن می تواند موجب تشدید خطر ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی به ویژه در افرادی گردد که کمتر از یک بار در هفته ورزش هوازی می کنند. در حقیقت می شود بگوییم انجام ورزش های هوازی برای بیشتر از ۵ بار در هفته موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از آن در مقابل ابتلا به بیماری ها و عفونت ها محافظت می کند.

استرس بیش از اندازه: استرس نه تنها سیستم دفاعی بدن را در مقابل عفونت ها یا زخم ها با مشکل روبرو می سازد بلکه قادر است موجب افزایش التهاب در بدن گردد. استرسهایی که مزمن نیستند، ظرف چند ساعت می توانند جبران شوند. با طول کشیدن مدت استرس، شدت تغییرات سیستم ایمنی افزایش یافته و انواع بیشتری از سلولها را درگیر می ‌نماید. جمع شدن این استرس ها موجب می‌ گردد یک استرس کوچک نیز تحت شرایطی قادر باشد عملکرد سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال کند و موجب بروز بیماری شود که از رایج ‌ترین آنها افسردگی است و باعث افزایش ابتلا به بیماریهایی مانند سرطان و همچنین سیر نامطلوب این بیماریها می ‌شود.

مصرف چربی های نامطلوب: چربی های اشباع عملکرد سیستم ایمنی بدن را با اختلال روبرو می کند و درست مثل استرس، موجب افزایش التهاب می گردد. از طرف دیگر استقاده از چربی های غیر اشباع و چربی های امگا ۳ فرایند ضد التهابی در بدن ما به وجود می آورد.

منبع/ ایرنا

نظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
کد امنیتی
شرکت در دوره های آموزشی