خواص و فوائد سبزیجات سبز برای سلامتی

بلاگ فام

مجله بیگول

تقریبا تمام افراد از خواص خوردن سبزیجات برای سلامتی با خبر هستند.در همین راستا به افراد توصیه می شود در رژیم های غذایی و تغذیه خود بیشتر از سبزی ها استفاده کنند و حتما همراه غذا از سبزی استفاده شود .هم چنین اضافه کردن لبو، چغندر، هویچ و کدوی رنده شده را به سالاد فراموش نکنید.

مصرف روزانه سبزیجات یکی از عوامل مهم پیشگیری از سرطانها می باشد زیرا سبزیجات حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند و دستگاه ایمنی بدن را قوی می سازند. سبزیجات نارنجی مانند هویج و کدو تنبل دارای بتاکاروتن می باشند. بتاکاروتن رنگدانه ای است که در صورت نیاز بدن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. این ماده بدن را در مقابل سرطان ها محافظت می کند.

سبزیجات برگ سبز از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردارند در این سبزیجات کاروتنوئیدها، ساپونینها، لوتئین و فلاوونوئیدها یافت می شوند این سبزیجات فیبر، فولات و بتاکاروتن مورد نیاز بدن را دارا می باشند. این مواد بدن را در مقابل چند نوع سرطان حفظ می نمایند. کرفس، اسفناج، بروکلی و جعفری از جمله سبزیجات برگ سبز می باشند.

سبزیجات از جمله منابع غنی فیبر و ویتامین به شمار می آیند. یکی از مفید ترین انواع سبزیجات شاهی است! این سبزی دارای خواص درمانی فوق العاده ای است که می تواند سبب درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، فشار خون و سایر بیماری های قلبی شود. پیشگیری از بیماریهایی همانند دیابت،چاقی،بیماریهای قلب و سرطان از فوایدی است که مصرف روزانه سبزیجات به همراه دارد.

15ماده معدنی و ویتامین ضروری بدن را در این سبزی یافت کرده اند آهن آن بیش از اسفناج، کلسیم آن بیش از شیر و ویتامین C آن بیش از پرتقال است. این سبزی حاوی مقادیر بالای ویتامین، مواد معدنی و فیتوشیمیایی هاست.

سبزیجات خانواده کلم نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشند به گفته محققان تغذیه این سبزیجات در پیشگیری از سرطانها موثر می باشد ایندول موجود در انواع کلم در ایجاد خاصیت ضدسرطانی کلم نقش دارد. از سبزیهای خانواده کلم می توان از بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم بنفش نام برد.

اکثر سبزیجات دارای ویتامین C فراوان هستند. ویتامین C نقش مهمی در پیشگیری از سرطانها دارد. ویتامین C به وفور در سبزیجاتی مانند فلفل، بروکلی و گوجه فرنگی یافت می شود.

سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی از فیبر می باشند. طبق نظر متخصصان تغذیه فیبر موجود در سبزیها در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش اساسی دارد فیبر قسمتی از سبزیجات را تشکیل می دهد که بدن انسان نمی تواند آنرا هضم نماید بنابراین فیبر به خودی خود خاصیتی ندارد اما وجود فیبر در غذای مصرف شده کار دستگاه گوارش را آسان تر می کند و سرعت تخلیه روده ها بالاتر می رود مواد سرطان زا با فیبر ترکیب شده و از بدن خارج می شوند. فیبر موجود در سبزیجات به رشد باکتری های مفید روده نیز کمک می کند. پیروی از رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی مواد فیبردار باشد، ریسک ابتلا به سرطان روده را تا حد بسیاز زیادی کاهش می دهد. تمام سبزیجات حاوی فیبر فراوان می باشند. البته باید اضافه نمود که مصرف بیش از اندازه مواد فیبردار در تغذیه عوارض و اختلالاتی در جذب املاح معدنی به همراه دارد.

سبزیجات دارای کالری پایین می باشند، حجیم و سیرکننده می باشند و مصرف زیاد آنان در مقاسیه با سایر مواد غذایی بسیار کمتر موجب افزایش وزن می شود.امروزه حدودا یک سوم ازمردم جهان با چاقی و مشکلات آن روبرو هستند از این رو مصرف مداوم و روزانه سبزیجات و میوه ها برای پیشگیری از چاقی ضروری و اثربخش است.

برعکس میوه ها سبزیجات، خصوصا سبزیجات تازه قند بسیار کمی را دارا می باشند.قنددر نوعهای متفاوت آن در بدن به گلوکز تبدیل می شود و این پدیده موجب تغییرات در سطح قند خون می گردد و بنابراین دانستن مقدار هیدروکربن و در نتیجه قند برای بیماران دیابتی ضروری است. مصرف سبزیجات بالانس قند خون را بسیار کمتر از سایر مواد غذایی دچار تغییر و تحول می کند و موجب رسانیدن ویتامین ها و املاح معدنی به بدن می گردد. بنابراین مصرف سبزیجات در رژیم بیماران دیابتی و پیشگیری از بیماری نقش مهمی را ایفا می نمایند. سبزیجات حاوی فیبر، آنتی اکسیدانها و املاح معدنی فراوان و ترکیبات دیگر می باشند و خطر پیشرفت دیابت نوع دوم و عوارض آن را کاهش می دهند.

داشتن اندیس گلیسمی پایین در مواد غذایی در تغذیه بیماران دیابتی نوع 2 مفید است و از سوی دیگر مصرف آنان فاکتوری برای کاهش وزن است. سبزیجاتی مانند بروکلی، گل کلم، کرفس و اسفناج دارای اندیس گلیسمی پایینی هستند. سبزیجات سرشار از منیزیم هستند و منیزیم در فعالیت انسولین نقش مهمی را ایفا می نماید سطح منیزیم معمولا در بیماران دیابتی پایین است. سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج منبع خوبی از منیزیم هستند.

چربی موجود در سبزیجات بسیار پایین است و سبزیجات فاقد کلسترول می باشند بنابراین مصرف آنان برای سلامت قلب تجویز می شود. رژیم غذایی چرب، احتمال مبتلاشدن به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را افزایش می دهد.

پتاسیم یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است که فعالیت بسیاری از آنزیم های بدن به وجود آن وابسته است کمبود پتاسیم در بدن می تواند زمینه ساز حملات قلبی باشد. پتاسیم روزانه مورد نیاز بدن از طریق مصرف روزانه سبزیجات بدست می آید. سبزیجاتی مانند جعفری، کرفس، لوبیا، سبوس گندم و سیب زمینی منابع خوبی برای تامین پتاسیم و در نتیجه سلامت قلب می باشند. یکی از مهمترین خاصیت سبزیجات سبز رنگ مانند بروکلی و اسفناج در اثربخشی آنان بر سلامت دستگاه گردش خون می باشد.

سبزیجات حاوی فولات می باشند فولات در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید است به همین دلیل به افرادی که یک بار دچار سکته شده اند مصرف مرتب کلم تجویز می شود این خاصیت در کلم بنفش به علت لیکوپن موجود در آن چند برابر می باشد.

سبزیجات تازه دارای میزان سدیم بسیار پایینی هستند. سدیم در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود جذب بیش از حد سدیم توسط بدن ، باعث بروز فشار خون بالا می گردد. سبزیجات تازه نسبت به سبزیهای بسته بندی فریزری و یا کنسروی ، حاوی مقدار کمتری از سدیم هستند. همچنین سبزیجاتی مانند کرفس و ریواس به علت دارا بودن پتاسیم فراوان موجب کاهش فشار خون می شوند.

در سبزیجات گوناگون بیش از 180 نوع ویتامین و ماده معدنی متفاوت یافت می شود که بدن نیازمند به تامین آنان برای سلامت خویش می باشد از این رو مصرف سبزیجات گوناگون برای سلامت شخص بسیار مفید و ضروری است. سبزیجات حاوی ویتامین ها و املاح معدنی فراوانی هستند که در سلامتی بدن نقش مهمی دارند. از جمله این املاح آهن است، آهن در خونسازی و تامین انرژی بدن نقش مهمی را ایفا می کند. کمبود آهن در رژیم غذایی موجب کم خونی و احساس خستگی مفرط می شود.

سبزیجاتی مانند اسفناج، سیب زمینی و مارچوبه حاوی مقادیر زیادی آهن هستند. سبزی هایی با رنگ سبز پر رنگ مانند اسفناج، بروکلی، و کاهو علاوه بر خاصیتهای ذکر شده حاوی میزان بالایی کلسیم اند. کلسیم برای استحکام استخوان و سلامت دندان لازم بوده و از پوکی استخوان نیز جلوگیری می نماید.

پونه یا پودنه یکی از سبزی های تیره نعناع است که معمولابه صورت خام خورده میشود و طبیعت گرم دارد.

گیاه پونه علفی و پایا میباشد و ارتفاع آن از 10تا 55 سانتیمتر متغیر است و به حالت وحشی در نواحی مرطوب مخصوصا در شمال ایران می روید.

از نظر علم گیاه شناسی پونه انواع مختلفی دارد که بعضی از نمونه های آن کرک دار میباشد. قسمت مورد استفاده این گیاه تمام اعضای هوایی آن است.

پونه را از قرن پنجم قبل از میلاد مسیح میشناختند و برای رفع ناراحتیهای گزش مار و عقرب از آن استفاده میکردند.

خواص پونه

ترکیب شیمیایی پونه

از تجزیه شیمیایی اعضای مختلف

تانن (ماده مقوی و ضد اسهال)

مواد رزینی

مواد پکتیک

قند

اسانس پونه که خود حاوی مواد مهم زیر است:

پوله ژون

مانتول آزاد

استات دومانتیل

لمونن راست

دیپانتن

علاوه بر اینها برگ پونه حاوی هسپریدین نیز میباشد.

خواص پونه

برگ پونه با غذا دارای اثر بادشکن، صفرا بر ، ضد نفخ، اشتها آور و هضم کننده غذا میباشد.

بر روی دارو های گیاهی تحقیقات زیادی انجام داده اند، مصرف پونه برای درمان نزله های ناشی از گریپ، تسکین سرفه و تسهیل خروج خلط مفید است.

حجم ادرر و خون قاعدگی را زیاد میکند.

خوردن برگ پونه، استفراغ، دلپیچه، دل مالش، درد معده، بی اختیاری ادرار و سنگ کلیه مفید است

سبزی شاهی به عنوان یک ماده خوراکی کم کالری و مملو از مواد مغذی، نه تنها ما را لاغر نگه می دارد بلکه به بهبود سلامت عمومی بدن هم کمک می کند.ماده معدنی و ویتامین ضروری بدن را در این سبزی یافت کرده اند بطوریکه آهن آن بیش از اسفناج، کلسیم آن بیش از شیر و ویتامین C آن بیش از پرتقال است. با وجود این خواص، این سبزی در حفظ سلامت بسیار مفید است که در ادامه به برخی فواید آن اشاره می شود.

درمان پوست خشک و تیره

سبزی شاهی گیاهی غنی از آنتی اکسیدان هاست. میزان آنتی اکسیدان و مواد معدنی آن به از بین بردن سموم در راستای بهبود سلامت پوست کمک می کند. سبزی شاهی مملو از لوتئین، آنتی اکسیدان مفید برای چشم ها، است. لوتئین به حفاظت از سلول های سالم چشم کمک می کند. بدن انسان به طور طبیعی قادر به تولید لوتئین مورد نیازش نیست به همین دلیل خوردن سبزی شاهی بسیار مهم است.

سبزی شاهی نیز همانند چغندر و سایر سبزی های برگدار حاوی مقدار بالای نیترات رژیمی است. اکثر میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی حاوی مقداری نیترات هستند. برخلاف نیترات های افزودنی برای حفظ رنگ و کاهش رشد میکروارگانیزم ها در گوشت فرآوری شده، این نیترات های طبیعی از مواد ضروری برای رشد گیاه هستند.

گشنیز (Coriander) یکی از سبزی های معروف و مفید است که در اغذیه روزانه به مصرف میرسد و اکنون در اکثر نقاط ایران پرورش این گیاه متداول است.

در مصارف پزشکی، غالبا از میوه گشنیز استفاده به عمل می آروند که نزد عوام به اشتباه تخم گشنیز نامیده میشود و چون این نام متداولتر است از تخم گشنیز به جای میوه گشنیز استفاده کنید.

اسانس گشنیز بر اثر جوشاندن تخم گشنیز در آب،همراه با بخار آب متصاعد میشود.

گاهی برای به دست آوردن اسانس گشنیز به این طریق عمل میکنند که گرد تخم گشنیز را قبلا خیس کرده سپس در آب نیمگرم قرار میدهند تا اسانس معطر آن ایجاد شود.

به هر حال در مصارف پزشکی معمول این است که تخم گشنیز یا گرد تخم گشنیز را در ظرف بدون سوراخی با حرارت ملایم دم کرده ویک یا دو استکان میل می نمایند که برای تسکین درد های عصبی، گوش درد، سینوس ها، دندان و غیره مفید است.

خواص گشنیز

گشنیز پخته را معمولا با غذای روزانه مصرف میکنند. اگرچه خام آن نیز طعم مطبوع دارد. گشنیز بنا بر عقیده بقراط طبیعت سرد دارد.خوردن گشنیز اثر تسکین دهنده برای استفراغ و برطرف کننده عطش دارد

گشنیز خام خواب آور است. برای این منظور باید آب گشنیز خام را به مقدار 30 گرم همراه با شکر میل نمایند ولی مصرف بیش از این مقدار ایجاد

بی حسی، گنگی، خواب عمیق و حالاتی شبیه مستی میکند و نباید بیش از مقدار تعیین شده مصرف شود.

آب گشنیز تمیز را روزی سه مرتبه هر دفعه چند قطره در چشم بچکانید. این کار باعث زردی چشم و آبله چشم میشود.

شستشوی دهان با آب گشنیز برای درمان آفت دهان و سوزش زبان مفید است. این افراد برای جلوگیری از عود بیماری بهتر است از گشنیز در غذای روزانه خود استفاده کنند.

برای رفع ورمهای التهابی مفید است. در این موارد باید گشنیز له کرده را به صورت پماد در محل تورم قرار داد.

خارش های جلدی را تسکین میدهد. برای این منظور باید نان خشک را کوبیده و نرم کنید و با گشنیز له کرده مخلوط کنید و پمادی تهیه کنید. از این پماد روزی سه مرتبه بر روی محل مورد نظر قرار دهید.

برای رفع ورم غدد لنفاوی (آدنیت) حتی نوع سلی آن بسیار مفید است.

برای این منظور باید از له کرده گشنیز با آرد جو یا آرد باقلا خمیری تهیه نموده و به صورت پماد روی قطعه پارچه ای قرار داده و در محل غدد متورم قرار دهید. این کار را حداقل روزی یک مرتبه تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

پماد گشنیز برای درمان سرطان پوست نوع زخمی و یا غیر زخمی آن موثر است.

طرز تهیه پماد گشنیز چنین است که باید سرب را با آب مخلوط نموده و با روغن گل سرخ مخلوط نموده و از آن استفاده کنید.

خواص تخم گشنیز

تخم گشنیز اثر درمانی شبیه رازیانه، زیره سیاه و تخم انیس دارد و به طور کلی اثرات آن قوی تر از خود گشنیز است.

تخم گشنیز خاصیت نیرو دهنده، هضم کننده غذا و باد شکن دارد. در این موارد ممکن است

بیمار 10 تا 30 گرم گشنیز را در یک لیتر آب دم کرده و روزی چند استکان مانند چای با کمی شکر میل نمایید.

تخم گشنیز اثر ضد تشنج، ضد صرع (به مقدار کم) و ضد انگل دارد.

برای این منظور ها میتوان از دم کرده تخم گشنیز مصرف کرد. و یا اینکه روزانه 2 تا 5 گرم تخم گشنیز را همراه با کمی عسل میل کرد.

مصرف تخم گشنیز به یکی از روش هایی که در بالا ذکر شد مقوی معده، مقوی قلب، قاعده آور و همچنین نشاط آور است.

برای معالجه بیمارانی که دچارافسردگی هستند بسیار مفید است.

خوردن تخم گشنیز بو داده به مقدار تا 5 گرم درمان کننده وسواس، سر درد و اسهال بوده و دفع کننده انگل روده میباشد.

درمان وسواس باید تخم گشنیز بو داده را هر روز ادامه داد تا بهبودی حاصل شود.

خارش های پوستی را درمان میکند. برای این منظور باید گرد تخم گشنیز را با عسل و روغن زیتون مخلوط نموده و در محل خارش بمالید.

گرد تخم گشنیز برای درمان خون ریزی زخم مفید است. آن را روی زخم قرار دهید تا اثرش را مشاهده کنید.

برای درمان سینوزیت و تسکین درد های عصب صورت (نورالری فاسیال)، درد چشم، گوش و دندان بسیار موثر است.

در این موارد باید سر و صورت را با دم کرده تخم گشنیز بخور دهید و از همین دم کرده روزی 3 تا 4 استکان میل کنید.

گاهی کشیدن دود تخم گشنیز برای باز کردن بینی و درمان سینوزیت موثر است. برای این منظور باید گرد تخم گشنیز را به جای توتون در کاغذ سیگار و یا پیپ و چپق قرار داده و بکشید و دود آن را از بینی خارج کنید.

هشدار

معادل تخم گشنیز، تخم کاهو است.

زیاده روی در مصرف گشنیز باعث ایجاد فراموشی خواهد شد.

اصولا در مصرف گشنیز و تخم گشنیز و آب آن همواره باید توجه داشت که بیش از حد و بی رویه مصرف نشود

زیرا بیش از مقدارهای گفته شده مضر بوده و حالت خواب آلودگی شبیه به مستی توام با خستگی مفرط و گنگی ایجاد میکند.

همچنین ورم معده، ورم روده، ورم کلیه توام با ظهور خون در ادرار (هماتوری) نیز از عوارض احتمالی مصرف بیش از حد گشنیز است.خوردن گرم آب گشنیز میتواند کشنده باشد


نظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
کد امنیتی
شرکت در دوره های آموزشی