امارگير وبلاگامارگير سايتتقويم و ساعت
X
تبليغات
مزایای شگفت انگیز اسفناج که هرگز نمی دانید

بلاگ فام

مجله بیگول

مزایای شگفت انگیز اسفناج که هرگز نمی دانید

از سبزیجات برگ سبز است که هزاران سال پیش در آسیای مرکزی و جنوب غربی آسیا کشت شده است. گرچه اسفناج در تمام طول سال در دسترس است اما بهترین نوع آن در فصل زمستان و اوایل بهار رشد می کند. اسفناج یکی از سبزیجات است که برگ سبز دارد.این گیاه از هزاران سال پیش در آسیای مرکزی و جنوب غربی آسیا کشت شده است. بهترین نوع اسفناج مربوط به زمستان و اوایل بهار است اما به صورت کلی در تمام طول سال در دسترس است.

فواید فیبر موجود در اسفناج می توان به این مورد اشاره کرد که فیبر موجود در اسفناج می تواند قند خون را پایین نگه دارد و با احساس سیری که به فرد مصرف کننده می دهد باعث جلوگیری از پرخوری شود.

اسنفاج حاوی ویتامین C ، ویتامین E ، سلنیوم ، منگنز و بتاکاروتن است که همگی از آنتی اکسیدان های مفید برای بدن محسوب می شوند. این آنتی اکسیدان ها می توانند با پوکی استخوان مقابله کنند ، همچنین می توانند بدن انسان را از فشار خون بالا و گرفتگی رگ ها محافظت کنند.

درمان و پیشگیری از یبوست

اسفناج حاوی مقادیر غنی از فیبر است که برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. فیبر موجود در اسفناج باعث منظم تر کار کردن روده ها می شود و به همین دلیل می تواند باعث مشکلات گوارشی و بیماری هایی مثل یبوست شود.

ضمن اینکه اسفناج برای درمان یبوست هم بسیار مفید است. برای درمان یبوست کافیسیت یک قاشق غذاخوری آب اسفناج خام را با یک قاشق غذاخوری آب ولرم مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید تا یبوست شما برطرف شود.

منع مصرف اسفناج

اسفناج فواید بی شماری دارد اما باید به این موضوع توجه داشت که برای همه افراد هم مفید نیست و برخی بیماران نمی توانند بدون مشورت با پزشک اسفناج مصرف کنند. افرادی که بیماری ورم مفاصل ، سنگ کلیه و سنگ مثانه دارند حتما قبل از مصرف اسفناج باید با مشاوره تغذیه یا پزشک مشورت کنند.

اسفناج حاوی مقادیر بالای کلسیم و پروتئین است. از این رو میتوان از آن به عنوان جایگزین لبنیات و انواع گوشت در رژیم گیاهخواری و وگان استفاده کرد.

اسفناج حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین C، ویتامین A و منگنز، روی، آهن، کلسیم و سلنیوم و کلروفیل و کلروپلاست می باشد. همچنین در اسفناج بیش از دوازده نوع آنتی اکسیدان فلاونوئید و کاروتنوئید هایی مانند بتا کاروتن، لووتیان و زاکسنتین وجود دارد.

طبع اسفناج

اسفناج دارای طبعی سرد و تر است. اسفناج را به صورت خام در انواع سالاد و به صورت پخته در انواع سوپ و آش و پلو استفاده می کنند.

مزایای اسفناج برای سلامتی

پیشگیری از سرطان

لاغری و کاهش وزن

درمان دیابت

درمان بیماری قلبی

پوست و مو

خواص درمانی اسفناج برای سلامتی

کم خونی

مقادیر بالایی از آهن و فولات در اسفناج وجود دارد که می تواند از کم خونی و آنمی جلوگیری کند. علاوه بر این آهن موجود در اسفناج باعث افزایش اکسیژن بدن شده و خستگی را درمان می کند.

قند خون و دیابت

اسفناج مقادیر بالایی از استروئیدهای محافظتی به نام فیتوکدستروئید ها وجود دارد. فیتوکدستروئید ها باعث افزایش متابولیسم گلوکز می شوند و به کاهش قند خون بالا در افراد دیابتی کمک می کنند.

در اسفناج اسید آلفا لیپوئیک و فیبر به مقدار قابل توجهی موجود است که حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و برای درمان دیابت مفید می باشد.

سرماخوردگی

اسفناج ویتامین A و ویتامین C به مقدار بسیار زیادی موجود است. این دو ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشوند و در درمان بیماری های ویروسی و باکتریایی مانند سرماخوردگی و آنفلونزا مفید هستند.

کاهش وزن و لاغری

اسفناج به دلیل اینکه دارای مقادیر بالای فیبر و تیلاکویید است باعث کاهش اشتها و کاهش پرخوری در افراد شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می کند. همچنین در اسفناج پروتئینهایی وجود دارد که موجب افزایش متابولیسم بدن میشود.

یبوست

اسفناج مواد مغذی ای وجود دارد که این مواد برای درمان سندرم روده تحریک پذیر مفید هستند. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در اسفناج باعث منظم شدن حرکات روده شده و یبوست را درمان می کند.

پوکی استخوان

از ویتامین هایی که به مقدار فراوان در اسفناج وجود دارد ویتامین K است. این ویتامین برای سلامت استخوان ها ضروری است و همچنین مقادیر بالای کلسیم موجود در آن از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

نوزادان و کودکان

در اسفناج فیبر زیادی وجود دارد که مشکلات گوارشی و یبوست را در نوزادان و کودکان درمان می کند. کرم روده یکی از مسائل بهداشتی است که اغلب کودکان به آن دچار می شوند، اسفناج دارای خواص آنتی هولمتیک است و برای درمان کرم روده مفید می باشد.

در اسفناج کلسیم و منیزیم فراوانی وجود دارد. از آنجایی که این دو ماده برای رشد استخوانها آهن و پتاسیم موجود در اسفناج برای رشد مغز مفید است به همین دلیل اسفناج یکی از بهترین منابع مواد معدنی ضروری برای رشد و تکامل نوزادان و کودکان است.

معده، زخم معده و دستگاه گوارش

اسفناج خاوی مقادیر بالایی فیبر است. در نتیجه به بهبود هضم غذا، درمان معده درد و زخم معده و به طور کلی بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

استرس، اضطراب و افسردگی

روی و منیزیم از جمله موادی هستند که به مقدار زیاد در اسفناج وجود دارد. این مواد باعث کاهش استرس و اضطراب شده و برای درمان افسردگی مفید هستند. همچنین مصرف اسفناج باعث بهبود کیفیت خواب شده و به درمان بی خوابی کمک میکند.

سرطان

سبزیجاتی که برگ سبز دارند از جمله اسفناج حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویولاکسانتین و نئوکسانتین و کاروتنوئید هستند که از انواع سرطان و تومور پیشگیری می کنند.

همچنین در اسفناج مواد دیگری به نام کلروپلاست و کلروفیوجود دارد که باعث کاهش آسیب رادیکال های آزاد در بدن شده و برای درمان سرطان مفید هستند.

جنین و زنان باردار

در اسفناج مقادیر بالایی از فولات وجود دارد. از این رو برای رشد مناسب سیستم عصبی جنین مفید است. همچنین مقادیر بالای ویتامین A موجود در اسفناج برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و رشد ریه در جنین مورد نیاز است.

آهن موجود در اسفناج برای درمان کم خونی و علائم آن در زنان باردار مفید است. اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث بهبود حرکات روده شده و یبوست و بواسیر یا هموروئید در زنان باردار را درمان می کند.

اسفناج حاوی گلیکولپیدی است که به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند و درد بدن و درد های حاملگی را کاهش می دهد. مصرف اسفناج به دلیل وجود پتاسیم باعث کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری و پیشگیری از پره اکلامپسی در زنان باردار می شود.

فیتو استروژن های موجود در اسفناج باعث تقویت پستان و افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.

فشار خون

پتاسیم و منیزیم از جمله موادی است که باعث کاهش فشار خون بالا می شود و در اسفناج وجود دارد. همچنین مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج باعث گشاد شدن رگ های خونی شده و به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون بالا کمک میکند.

قلب و بیماران قلبی

در اسفناج اسید نیتریک وجود دارد که گردش خون را بهبود بخشیده و باعث کاهش فشار خون بالا میشود و در نتیجه برای درمان بیماران قلبی مفید است. همچنین اسفناج از بیماری های آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته ی قلبی پیشگیری می کند.

چشم

کاروتنوئید های لوتئین و زاکسنتین موجود در اسفناج از بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولار پیشگیری می کند.

همانطور که گفته شد اسفناج حاوی مقادیر بالای ویتامین A می باشد که برای حفظ سلامتی شبکیه، ماکولا و قرنیه چشم مفید هستند.

کبد و کبد چرب

در اسفناج مقادیر بالایی از آب، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت کبد مفید هستند. تحقیقات نشان داده که سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج برای سم زدایی از کبد و درمان کبد چرب مفید هستند.

فواید و خواص اسفناج برای پوست و مو

روشن و درخشان شدن رنگ پوست

اسفناج غنی از ویتامین K و فولات است که لک های پوستی را از بین می برد و باعث روشن تر شدن و درخشان تر شدن رنگ پوست می شود.

جلوگیری از ریزش مو

اسفناج حاوی مقادیر بالایی از آهن و فولات است. این مواد اکسیژن و خون بیشتری را به فولیکول های مو منتقل کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

جوان سازی پوست صورت

آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج باعث تخریب رادیکال های آزاد در بدن شده و در نتیجه از پیری زودرس جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

تقویت و افزایش رشد مو

در اسفناج موادی از جمله منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، ویتامین های B، C و E و اسیدهای چرب امگا 3 وجود دارد که برای تقویت و افزایش رشد مو ضروری هستند.

درمان آکنه و جوش صورت

اسفناج به صورت کلی برای درمان آکنه و جوش مفید است. میتوان با نوشیدن آب آن و یا استفاده موضعی از آن صورت را پاک سازی کرد و به درمان آکنه و جوش صورت پرداخت.

ماسک اسفناج برای جوش صورت

آب اسفناج را با کمی آب ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

ضد آفتاب طبیعی

همانطور که گفته شد اسفناج غنی از ویتامین های B بوده که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه های مضر UV محافظت کرده و از سرطان پوست و آفتاب سوختگی پیشگیری می کند.

خواص آب اسفناج

آب اسفناج حاوی فلاونوئیدها، کلسیم و کلروفیل است که به جلوگیری و درمان انواع مختلف سرطان کمک می کند

آب اسفناج حاوی مقادیر بالایی فولات و آهن است که به تشکیل گلبول قرمز در بدن کمک کرده و برای درمان کم خونی مفید می باشد

آب اسفناج بسیار قلیایی است و می تواند برای درمان روماتیسم مفید باشد

آب اسفناج مقادیر بالایی ویتامین C دارد که از بیماری های لثه پیشگیری کرده و برای سلامت دهان و دندان مفید می باشد

آب اسفناج برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است و به رفع لک های پوستی و درخشان تر شدن پوست صورت کمک می کند

آب اسفناج حاوی ویتامین های B است که برای تقویت و رشد مو و درمان ریزش مو مفید است

آب اسفناج غنی از ویتامین A بوده و برای بهبود بینایی و درمان مشکلات بینایی مانند آب مروارید و شب کوری مفید است

ویتامین K موجود در آب اسفناج برای تقویت استخوان ها و پیشگیری و درمان پوکی استخوان مفید می باشد

عوارض و مضرات اسفناج

زیاده روی در مصرف اسفناج به دلیل وجود اسکالیک اسید نفاخ است و باعث اختلال در هضم و تشدید علائم سندروم روده تحریک پذیر می شود

مقادیر بالای ویتامین K موجود در اسفناج ممکن است با داروی وارفارین تداخل ایجاد کند

زیاده روی در مصرف اسفناج به دلیل وجود اگزالات باعث تشدید علائم بیماری های فیبروزیس کیستیک، فیبرومیالژیا، بیماری تیروئید، آرتروز و آسم می شود

اسفناج حاوی مقادیر بالایی اگزالات است که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد

اسفناج غنی از آهن

اسفناج غنی‌ترین منبع آهن در میان تمام سبزیجات است.صد گرم از این گیاه خوراکی حاوی 2.7 میلی‌گرم آهن است که به تنظیم تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و از کم خونی و ریزش مو جلوگیری می‌کند.

اسفناج و آنتی‌اکسیدان‌ها

برگ‌های اسفناج حاوی انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند: ویتامین A و C و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول، لوتئین، بتا کاروتن و زآگزانتین.

چنین ترکیب قوی و قدرتمندی از آنتی‌اکسیدان‌ها، بدن شما را در مقابل رادیکال‌های آزاد ناشی از اکسیژن و گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) محافظت می‌کند.این دو بر روند پیری و توسعه‌ی بیماری‌های مختلف تأثیر می‌گذارند.

اسفناج غنی از پروتئین است.

اسفناج به عنوان یک گیاه دارای مقدار قابل‌توجهی پروتئین است به این ترتیب که در هر صد گرم آن 2.9 گرم پروتئین وجود دارد.

در حقیقت، پروتئین‌های موجود اسفناج به راحتی هضم شده و توسط آنزیم‌ها به آمینو اسید (اسید آمینه) تجزیه می‌شوند. اسیدهای آمینه برای شما بسیار ضروری هستند اگر ورزش می‌کنید.

کائمفرول و نیترات

اسفناج غنی از نوعی آنتی‌اکسیدان به نام کائمفرلول است که خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن مختلف را کاهش می‌دهد. در عین حال، اسفناج با توجه به نیترات فراوانی که دارد، برای سلامت قلب نیز بسیار مفید است.


اسفناج و سلامت چشم

زآگزانتین یک کاروتنوئید خوراکی حیاتی است که برای جلوگیری از بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته سن (تباهی لکه‌ زرد)، به داخل چشم جذب می‌شود. بنابراین، زآگزانتین آنتی‌اکسیدان و خواص محافظتی فیلتر نور برای چشم‌های شما دارد.لوتئین موجود در اسفناج باعث بهبود عملکرد چشم و جلوگیری از تحلیل شبکیه می‌شود.

اگر شما وقت زیادی را در مقابل کامپیوتر یا لپ تاپ خود سپری می‌کنید خوردن اسفناج بسیار برای‌تان فایده دارد.لوتئین با تجمع در بافت‌های چشم، تنش را در چشم کاهش می‌دهد.در واقع، لوتئین همچنین مانع از بروز مشکلات چشم مرتبط با پیری می‌شود.

اسفناج غنی از ویتامین A است.

ویتامین A به سلامت چشم‌های‌تان کمک می‌کند و سلامت پوست‌تان را حفظ می‌کند.

اسفناج به میزان فراوانی ویتامین A دارد، به این ترتیب که صد گرم از این گیاه خوراکی، 9378 واحد بین‌ المللی (IU) ویتامین A برای بدن‌تان تامین می‌کند که این میزان 188./. از مقدار مصرف روزانه‌ی این ویتامین است.

اسفناج و ویتامین K

برگ‌های اسفناج همچنین غنی از ویتامین K هستند، به طوری که هر صد گرم از آن 604./.از ارزش روزانه‌ی این ویتامین را برای بدن تامین می‌کند.

ویتامین K برای سلامت شما نقشی حیاتی دارد، زیرا استخوان‌ها را تقویت می‌کند و فعالیت استئوتراپیک (osteotropic) را تحریک می‌کند به این معنی که سبب رشد و ترمیم استخوان‌ها می‌شود.

اسفناج و بیماری آلزایمر

ویتامین K همچنین باعث کاهش آسیب عصبی در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.

ویتامین K برای سلامت مغز مهم است، به همین دلیل است که حتی می‌تواند از بروز آلزایمر نیز پیشگیری کند در صورتی که به صورت منظم مصرف شود.

منابع:

organicfacts – stylecraze.com – draxe – momjunction.com


نظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
کد امنیتی
شرکت در دوره های آموزشی